Clementine/ Letting Go
begåvning och röst som fängslande och ändå bekant (hemifrån)
Clementine en folksinger från Nederländerna dotter till en kapten som när han kom hem från långa resor i arbetet så spelade han sin Irländska musik istället för Clementines mors CHANSON ( fransk sång).
Dessa musikstilar har påverkat henne mycket men numera blandar hon jazz, blues och även chanson-influerat på sin repertoar. 2003 släppte hon sitt första album SPECIAL TO ME och turnerade på Holländska teatrar men hon föredrar att sjunga på engelska. Den nya skivan är inspelad i OMNI SOUND STUDIOS NASHVILLE TENNSSEE och producerad av multi-platinaproducenten och låtskrivare WATT EASTERLIND.
Wyatt har kommenterat Clementine musikaliska begåvning och röst som fängslande och ändå bekant…
Clementine låter lite som TRACY CHAPMAN och lite som MARIA MCKEE och ibland som SARAH MCLACHLAN fantastiska sångfåglar alla fyra. Låtar att börja med: Where This River Goes, 50 years, Thats What I Said, Lost Child men dom andra kommer tätt efter.
Betyg: 4 av 5
”så gläds jag av att han håller svensk vistradition levande”
Dan Berglunds sjunde album LIV OCH DIKT kom 2024-05-17. Dan är en svensk visdiktare som hållit fast vid svensk vistradition. Hans debutalbum EN JÄRNARBETARES VISOR kom 1975 som fick lysande recensioner. Det andra albumet DAN BERGLUND SJUNGER RUDOLF NILSEN kom 1977. Det tredje albumet DEN STORA MASKERADEN kom1979. Dan är född i Helsingfors men han och hans föräldrar flyttade Kristinehamn. Därefter till Göteborg. Hans skolgång fick ge vika för världslitteraturen och musiken, han skulle bli en ny BOB DYLAN eller LEONARD COHEN. Medverkande; Dan Berglund sång, Henrik - Cederblom – gitarrer, Harald Svensson – piano dragspel tramporgel, Viktor Turegård – bas, Lisen Rylander Löve – tenorsaxofon – Erik Bodin – trummor, Staffan Svensson – trumpet flygelhorn. Bengt Blomgren – gitarr. Dan har skrivit allt själv.
Dan Berglund var för mej en proggare och visdiktare med proletär anda. Efter att ha sett honom ”live” i Kristinehamns Folkets Park 1978 ,tror jag att det var, köpte jag hans album EN JÄRNARBETARES VISOR och DEN STORA MASKERADEN sedan försvann han. Jag tyckte att hans sång lät mycket likt Thorstein Bergman men visorna var betydligt vassare som Cornelis och Fred men också Allan Edwalls visor fyllda med eftertanke och reflektioner i dur och moll. Efter att nu få återuppleva ett nytt album med Dan så gläds jag av att han håller svensk vistradition levande så också hans iakttagelser i samhälle och ute i världen. Låtar att börja med; Nr2 Midsommar, Nr3 Jätten glufs-glufs, Nr4 Kriget, Nr6Under Attack.
Betyg 4 av 5